27 Temmuz 2018 Cuma

Tıp Dönem 4'te Çalışma ve Sözlü Sınavı Önerileri

Merhaba!

Bildiğiniz gibi ilk 3 dönem, anatomi ve histolojinin bazı sınavları dışında teorik sınavlardan oluşuyor. Ancak dönem 4'e geldiğimizde sözlü sınavların puan değeri çok büyük, hatta geçip kalma durumunuzu büyük oranda bu sınavlar belirliyor. Ancak sözlü sınavın gerektirdiği çalışma tarzı (benim deneyimlerime göre) oldukça farklı. Bugün, 4'e başlayacaklar için önceden bunları paylaşmak istedim. :)

Öncelikle belirttiğim gibi, dönem 4 için ilk tavsiyem: odaklandığınız sınav sözlü olsun. Yani bizim okulda örneğin %60 sözlü %40 yazılı sınav etkiliyor geçme notumuzu. Ama çalışırken sanki sadece sözlüye çalışıyormuşsunuz gibi stajın başından çalışmanızı öneririm.

Peki sözlüye yönelik çalışma ne demek? Sözlüde, bilginizi sözlü olarak ifade etmek zorundasınız, bu açık. Ama bunu sınavdan önce mutlaka test edin. İlk sınavımdan örnek vereyim. Çalıştım, okudum, yazılıda da yazdım. Ama sözlüye girince kilitlendim, aklıma hocaların sorduğu hiçbir şeyin cevabı gelmedi. Önünüzde şıklar yok çünkü eleyemiyorsunuz. İki tane jüri size bakarken bazen konuşamayabilirsiniz (özellikle ilk sınavda) Hocalar kağıdıma baktı, şok oldu. Kağıdıma üç madde tam olarak yazdığım sorunun cevabını veremedim.. Sözlüde sadece bir madde söyleyebildim... Dolayısıyla sınavdan da kaldım.

Daha sonraki çalışmalarımda provalar yaptım. Bir konuyu okuduktan sonra geçmedim. Mutlaka o konuyu sesli olarak anlattım. (Duvara) :) Bir arkadaşınızla da çalışmak güzel fikir ama ben kendi çalışma sistemimde kendi zamanlamam ile daha verim aldığımdan tek çalışmayı tercih ediyorum.

Konunuza çalıştınız, derste işlenilen notları sesli şekilde anlattınız, o konuda diğer gruplara hangi soruların sorulduğunu mutlaka araştırın bu soruları kendinize sorun ve cevaplarını sesli olarak anlatmaya çalışın.

Çalışma materyali olarak önerim senenin başında MUTLAKA  bir fizik muayene kitabı alın, okuyun. Ben hacettepe fizik muayene okudum, güzeldi, özet bir kitap olduğundan daha detaylı bir kitap da alabilirsiniz ama bence gayet verimli bir çalışma sağlıyor.

Bunu dışında mutlaka ders notlarınız, referans kaynağınız dışında youtube lecturio gibi görsellerden de yararlanın. X konusuna notunuzdan çalıştıktan sonra bir de youtube'a girip o konu başlığını ingilizce olarak yazın, o konudaki 5-10 dakikalık videoları izleyin. Bu notunuzdaki bilgileri özetleyerek hatırlamanızı kolaylaştıracak.

Dönem 4 demek klinik demek! MUTLAKA hastanedeki zamanınızı iyi değerlendirin! Hocalarınızın anlattığı şeyleri kesinlikle not alın, kaçırdıklarınızı arkadaşlarınızdan isteyin, siz de paylaşın. Birlikte bilgilerinizi yapboz gibi tamamlayın. Hasta başında öğrendiğiniz bilgiler en unutulmaz bilgiler olacak! Zira benim için öyle oldu...

Teoriğe güzel çalıştık, sesli tekrarlar yaptık, çıkmış baktık, hastanede hocalarımızı dinledik, eksikleri öğrendik, hastamızdan anamnez alma ve muayene pratiklerimizi defalarca yaptık...

Sıra geldi sözlü sınavına.

Buradaki tavsiyelerim çalışmanızın dışında, taktik niteliğinde :)

Öncelikle, sözlü resmi bir sınav ve siz bir doktor adayısınız. Dolayısıyla bu ekole uygun giyinmelisiniz. Kimsenin kıyafeti hakkında yorum yapan biri değilim dolayısıyla bu tavsiyeyi de çok kendi görüşüme göre vermiyorum açıkçası. Hocalarımızın beklentilerini göz önünde bulundurarak veriyorum.

İkincisi, hocalar öz güveninize çok dikkat eder bunu unutmayın. Kendinizden emin görünün. Biliyorum telaşlısınız ama bu telaşı yansıtmamaya çalışın. Sakin olun.

Sorular size yönlendirildiğinde cevap vermeden sakince bir düşünün. Hemen atlamayın. Soruyu anladıktan sonra sanki televizyondaki bir doktor bir şeyi açıklıyormuş gibi, kendinizden emin bir şekilde konuyu açıklayın. Arada sizi test etmeye çalışabilirler, doğru söylediğiniz bir şeye kaşlarını kaldırıp "emin misin??" diye sorabilirler, burada bilginiz devreye girecek. Doğruluğuna emin olduğunuz bilgiden asla vazgeçmeyin, imkanınız varsa sebebini mekanizmasını açıklayın işte o zaman puanları toplayacaksınız:)

Bu arada, cevapları sayarken robot gibi, ezbere saymanızı önermem. Sakince düşünerek güzel şekilde açıklayın.

Ağzınızdan çıkan her şeyin ne anlama geldiğini MUTLAKA bilin. Örneğin bir sözlümde hocalarım bana madde madde saymam gereken bir soru sordu. Tam sekizinci maddeye geldiğimde "Kistik Fibrosis" dedim , doğruydu da. Maddeler bitti. Bu sefer dediler: Anlat bakalım bize kistik fibrosisi. Hastalığın genel mekanizmasını söyledim, bu sefer mutasyona uğrayan geni sordular. CFTR geni deyince de kaçıncı kromozom üzerinde olduğunu sordular. 7 deyince devam etti sözlü. Ancak orada kistik fibrosisi bilemeseydim, "Sizi dışarı alalım" diyebilirlerdi :)

Son tavsiyem, sözlü esnasında mutlaka çok saygılı olun. Bir soru sorulduğunda, o sorunun cevabı size stajda öğretilmemiş olabilir, buna rağmen ASLA "Hocam bu öğretilmedi" demeyin. Bu hiç hoş karşılanmaz, bu size kesinlikle puan kazandırmaz, aksine çok ters bir tepki yapar. "Hocam anımsayamadım" demenizi öneririm. Doğru bildiğiniz bilginin elbette arkasında durun ancak bilmediğinizde (bunu yapanları duydum) asla biliyormuş gibi yapmayın! Yine anımsayamadığınızı kibarca belirtin, puanınız düşer ama itibarınız olduğu yerde kalır... :)

Benim verebileceğim tavsiyeler bunlardı. Bunları uyguladığım Kadın Hastalıkları ve Doğum stajımdan 91 puan ile geçtim. Sizlerin de bu sene çok daha başarılı sonuçlar almanızı çok isterim, umarım yazım faydalı olmuştur.

Son olarak şunu da belirtmek istiyorum. Sınavı geçmek her şey değil bunu sakın unutmayın. Kalmak da. Kaldığınızda tekrar hazırlanıp daha iyi çalışıp geçebilirsiniz. O sınavı geçmiş olmanız da harika bir doktor olacağınız anlamına gelmez. Lütfen sınav haricinde de kendinizi geliştirmeyi ihmal etmeyin. Özellikle iletişim konusu çok çok önemli. Lütfen hastalarınıza, bir yakınınıza davranılmasını istediğiniz gibi davranın.

Unutmayın, bu fakülteye kendi rızamızla geldik ve amacımız insanları iyileştirmekse bunu onlarla güzel iletişim kurarak yapmak durumundayız. Hastalara ve yakınlarına karşı tavırlarınızda lütfen saygılı olun.

 Bazen sabırlı olmanız gereken durumlar da yaşayabilirsiniz, bu durumlarda sabırlı olun. Ancak işinizi engelleyen durumlarda kurallar ve saygı çerçevesinde kendinizi ve eğitim hakkınızı da koruyun.

Tüm samimiyetimle söyleyebilirim ki onca olumsuz olaya rağmen, siz onlarla güzelce ilgilendiğinizde, sadece stajda zorunlu olan işinizi yapsanız dahi size dualar edecek harika yürekli harika insanlar var.

Ve yine lütfen unutmayın, etik ve vicdan sınavlarda puanlanmaz.

 Başarılar, sevgiler!





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder