20 Ağustos 2016 Cumartesi

Fizik dersine nasıl çalışırdım?


Merhaba arkadaşlar,

Öncelikle tüm güzel yorumlarınız için, gönderdiğiniz güzel mesajlar için sizlere çok teşekkür ediyorum. Özellikle lisedeki arkadaşlarımdan fizik, kimya, biyoloji gibi derslere nasıl çalıştığım sorusunu almaktayım. Bugün sizlere fizik dersi için öz ve verimli olacağına inandığım şekilde, lise yıllarında uyguladığım yöntemlerden bahsedeceğim. Umarım sizler için faydalı olur. :)

Fizik herkesin bildiği gibi çok zorlanılan bir derstir. Hatta benim dönemimde Türkiye ortalamasına göre en az netin yapıldığı ders fizik dersiydi. Bunun öğrencileri çıkmaz bir önyargıya sürüklediği kanaatindeyim. Onun için ilk tavsiyem fiziği “başaracağım” ilkesiyle çalışmaya başlamak.

Yöntem olarak ise 9 ve 10. Sınıfta izlediğim yol ispat yöntemiydi. İspat yöntemi dediğim şey, aslında lisedeki fizik hocamızın bize alıştırdığı ve her ders yapmaya çalıştığı bir şeydi. Zamanında çilesini çekmiş olsam da sonunda katkısı bir o kadar güzel oldu. Dilerseniz bunu biraz daha ayrıntılı açıklayayım.

Fizikte bildiğiniz gibi temel kanunlar, formüller var. Bazı formüller ise birkaç veya üç beş formülün bir araya getirilip, bir formülü diğer formülün yerine yazmak suretiyle oluşturulan şeylerdir. Yani bir formülde kütleyi denklemde yalnız bırakıp diğer formülün içine yazmaktır. Bu şekilde çok karmaşık formülleri bile kanıtlayabilirsiniz. Bunu yapmak öncelikle elinizdeki “formüllerin” uzaydan gelmediğini, gerçek şeyler olduğunu anlamanızı sağlar. Aynı şekilde ezberlemeniz gereken formül sayısını azaltır. Örneğin ben, fizikte bütün formülleri ezberlemezdim. Temel formülleri ezberleyip sorularda mantık yürüterek bu formüllerle oynardım. LYS bildiğiniz gibi, ne çıkacağı belli olmayan bir sınav. Ama genel olarak gördüğüm, öğrencinin yorum ve konuyu kavrama düzeyini ölçüyor. Bu durumda bizim formül ezberlemekten ziyade, bu formüllerin nerelerden geldiğini anlamamız gerek.

İspat yöntemi ile çalışmaya karar verdiyseniz son olarak şu noktaya değinmek istiyorum. Ter dökmeniz gerekecek. Çünkü hatırladığım kadarıyla, bir formül üzerinde kimi zaman bir saat kimi zaman iki saat çalıştığımı biliyorum. Fakat amacımız anlamak olduğu için harcadığımız bu zamanın getirisi daha büyük olacaktır.

Fakat son sınıfa geldiğinizde iş biraz değişiyor. Kısıtlı zamanınız olduğunu ve çok konunuz olduğunu biliyorum. Onun için size ispat yapın demeyeceğim. Ama en azından zor ve uzun soruları, önce çözümlü sorularla sonra kendiniz deneyerek çözerseniz yine verim alacağınızı düşünüyorum. Ben lise yıllarında çok az fizik sorusu çözmüşümdür. Ama zor sorular çözmüşümdür. Bunu kesinlikle tavsiye ederim. Özellikle fizik dersinde amacınız asla “kitap bitirmek” olmasın. Amacınız zor, kaliteli, karmaşık sorular çözmek olsun. Ve ilk basamaklarda kendinize zaman tanıyın. Bir soruyu yarım saatte kırk dakikada çözdüğümü hatırlıyorum. Hatta sinirlenip ağladığımı bile… Şuan çok komik geliyor ama ben o soruları o şekilde çözmemiş olsaydım, “çekirdek çıtlatır gibi” test yapraklarını çözüp çözüp atsaydım, yorum ve işlemin bir arada olduğu soruları sınavda çözemezdim.

Son olarak, LYS'de çok abartılı sayıların verilmediğini unutmayın. Piyasadaki bazı kitaplar sayıları abartır. Fakat LYS için önemli olan konuları yeterince anlamış ve bilgiyi yorumlayabiliyor olmanızdır.

Hepinize başarılar dilerim.

Tekrar görüşmek üzere!


2 yorum:

  1. Çok teşekkürler �� çok faydalı olmuş. Biyoloji ve kimyayı da bekleriz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. rica ederim :) burada daha çok tıp paylaşımlarına öncelik vermek istediğimden biyoloji ve kimya hakkında instagramda yazacağım

      Sil