Merhaba arkadaşlar,
Öncelikle tüm güzel yorumlarınız için, gönderdiğiniz güzel
mesajlar için sizlere çok teşekkür ediyorum. Özellikle lisedeki arkadaşlarımdan
fizik, kimya, biyoloji gibi derslere nasıl çalıştığım sorusunu almaktayım.
Bugün sizlere fizik dersi için öz ve verimli olacağına inandığım şekilde, lise
yıllarında uyguladığım yöntemlerden bahsedeceğim. Umarım sizler için faydalı
olur. :)
Fizik herkesin bildiği gibi çok zorlanılan bir derstir.
Hatta benim dönemimde Türkiye ortalamasına göre en az netin yapıldığı ders
fizik dersiydi. Bunun öğrencileri çıkmaz bir önyargıya sürüklediği
kanaatindeyim. Onun için ilk tavsiyem fiziği “başaracağım” ilkesiyle çalışmaya
başlamak.
Yöntem olarak ise 9 ve 10. Sınıfta izlediğim yol ispat
yöntemiydi. İspat yöntemi dediğim şey, aslında lisedeki fizik hocamızın bize
alıştırdığı ve her ders yapmaya çalıştığı bir şeydi. Zamanında çilesini çekmiş
olsam da sonunda katkısı bir o kadar güzel oldu. Dilerseniz bunu biraz daha
ayrıntılı açıklayayım.
Fizikte bildiğiniz gibi temel kanunlar, formüller var. Bazı
formüller ise birkaç veya üç beş formülün bir araya getirilip, bir formülü
diğer formülün yerine yazmak suretiyle oluşturulan şeylerdir. Yani bir formülde
kütleyi denklemde yalnız bırakıp diğer formülün içine yazmaktır. Bu şekilde çok
karmaşık formülleri bile kanıtlayabilirsiniz. Bunu yapmak öncelikle elinizdeki “formüllerin”
uzaydan gelmediğini, gerçek şeyler olduğunu anlamanızı sağlar. Aynı şekilde
ezberlemeniz gereken formül sayısını azaltır. Örneğin ben, fizikte bütün
formülleri ezberlemezdim. Temel formülleri ezberleyip sorularda mantık
yürüterek bu formüllerle oynardım. LYS bildiğiniz gibi, ne çıkacağı belli
olmayan bir sınav. Ama genel olarak gördüğüm, öğrencinin yorum ve konuyu
kavrama düzeyini ölçüyor. Bu durumda bizim formül ezberlemekten ziyade, bu
formüllerin nerelerden geldiğini anlamamız gerek.
İspat yöntemi ile çalışmaya karar verdiyseniz son olarak şu
noktaya değinmek istiyorum. Ter dökmeniz gerekecek. Çünkü hatırladığım kadarıyla,
bir formül üzerinde kimi zaman bir saat kimi zaman iki saat çalıştığımı
biliyorum. Fakat amacımız anlamak olduğu için harcadığımız bu zamanın getirisi
daha büyük olacaktır.
Fakat son sınıfa geldiğinizde iş biraz değişiyor. Kısıtlı
zamanınız olduğunu ve çok konunuz olduğunu biliyorum. Onun için size ispat
yapın demeyeceğim. Ama en azından zor ve uzun soruları, önce çözümlü sorularla
sonra kendiniz deneyerek çözerseniz yine verim alacağınızı düşünüyorum. Ben
lise yıllarında çok az fizik sorusu çözmüşümdür. Ama zor sorular çözmüşümdür. Bunu
kesinlikle tavsiye ederim. Özellikle fizik dersinde amacınız asla “kitap
bitirmek” olmasın. Amacınız zor, kaliteli, karmaşık sorular çözmek olsun. Ve
ilk basamaklarda kendinize zaman tanıyın. Bir soruyu yarım saatte kırk dakikada
çözdüğümü hatırlıyorum. Hatta sinirlenip ağladığımı bile… Şuan çok komik
geliyor ama ben o soruları o şekilde çözmemiş olsaydım, “çekirdek çıtlatır gibi”
test yapraklarını çözüp çözüp atsaydım, yorum ve işlemin bir arada olduğu
soruları sınavda çözemezdim.
Son olarak, LYS'de çok abartılı sayıların verilmediğini
unutmayın. Piyasadaki bazı kitaplar sayıları abartır. Fakat LYS için önemli
olan konuları yeterince anlamış ve bilgiyi yorumlayabiliyor olmanızdır.
Hepinize başarılar dilerim.
Tekrar görüşmek üzere!
Çok teşekkürler �� çok faydalı olmuş. Biyoloji ve kimyayı da bekleriz
YanıtlaSilrica ederim :) burada daha çok tıp paylaşımlarına öncelik vermek istediğimden biyoloji ve kimya hakkında instagramda yazacağım
Sil