24 Ağustos 2016 Çarşamba

Histoloji'ye nasıl çalıştım?



Merhaba arkadaşlar,

Tıp fakültelerindeki program farklılıklarından dolayı,  hangi dönemde bu dersi göreceğinizi kesin olarak söyleyemesem de genellikle bir ve ikinci dönemde öğrenilir histoloji. Bizim okulda ilk ve ikinci dönem, diğer konularla paralel şekilde görüldü. Şimdi sizlere bu derse nasıl çalıştığım ve hangi kaynaklardan yararlanabileceğiniz hakkında bilgi vermek istiyorum.

Genel olarak, hangi derse çalışırsanız çalışın; gitmeden dersi mutlaka gözden geçirin. Bu size derste verimli olmanız açısından çok büyük fayda sağlar.

 Histoloji teorik ve pratik kısımdan oluşan bir ders. Yani dersin bir kısmı amfide, bir kısmı laboratuvarda işleniyor. Bunun için ayrı ayrı yöntemlerle değerlendirmekte fayda var.

Histoloji dersine gireceklere bir tüyo! Histo- doku demektir. Yani histoloji doku bilimi. İlk ders sorulur! :)

Şaka bir yana bu küçük örnek de aslında sandığınızdan daha büyük bir tüyo. Çünkü derse hazırlanırken derste sorulabilecek soruları tahmin etmeye çalışır ve cevaplarını öğrenirseniz, hocanız sorduğunda cevaplarsanız, hem derse olan dikkatinizi yüksek düzeyde tutmuş olursunuz hem de motivasyonunuz artar. Yanlış cevaplar vermekten korkmayın, en kötü ihtimalle hep beraber gülersiniz. :)

Peki, derse hazırlandık. Programda yazan, işlenecek konuyu gözden geçirdik; küçük notlar aldık. Sonrasında derste iyi bir şekilde hocanızı dinlemeniz gerekiyor tabiki. Bu esnada size tavsiyem, hocanızın önem verdiği kısımları başlıklar halinde küçük küçük not almanız. Herşeyi yazmaya kalkmayın, çünkü bu pek mümkün olmayacak. Konular yoğun ve hızlı işleniyor. Ayrıca her türlü ayrıntılı bilgiyi textbooklardan bulabilirsiniz.

Textbook demişken, bence histolojide resimli bir textbook çok gerekli. Satın almak zorunda değilsiniz. Ben kütüphaneden farklı farklı yayınları ödünç alarak uzun süre kullandım. En beğendiğim histoloji kitabı öğrencilerin deyimiyle, Ross. Aşağıya kapak fotoğrafını bırakıyorum. Dilerseniz alabilirsiniz. Pdf şeklinde tıp kitaplarını bulmak mümkün fakat ben bu seçeneği çok kullanışsız buluyorum. 

Dersin önemli kısımlarını not aldıktan sonra ilgili konuya buradan çalışabilirsiniz. Not tutma, textbook ile çalışma uzun bir konu olduğu için ben bu konuya başka bir yazımda değinmek istiyorum. Çalıştığınızı varsayarak ikinci aşamaya geçiyorum. Yani laboratuvar dersine. (Bundan sonra Lab şeklinde kısaltacağım.)

Lab’a gitmeden zaten teorik derse çalıştığınızdan ders çok daha anlaşılır olacak. Hocanız öncelikle size preparatları ve konuyla alakalı önemli yapıları gösterecek. Sınavda ise mikroskopta gördüğünüz resimler, oradaki önemli karakteristik yapılarla birlikte sorulacak. Onun için hedefiniz anlamak, öğrenmek olsun. Fotoğrafta gördüğünüz gibi mikroskopun -gözle baktığınız kısımdaki- lenslerine telefonunuzun kamerasını dayayarak fotoğraf çekebilirsiniz. Önemli yapıları çekmeyi ve snapchat gibi uygulamalarla çizip önemli yapıların isimlerini yazmayı unutmayın. Ayrıca kendi okulunuzda olan sınav sistemini hocalarınıza sorabilirsiniz. Ama benden bir tavsiye, sadece sınavlar hakkında ve çok sayıda soru sormayın bazı hocalar bundan hiç hoşlanmaz.

Ayrıca, telefon uygulamaları kullanabilirsiniz. Appstore veya Google Play’de histoloji için çok güzel mikroskop ve flash card uygulamaları var. Bunların en beğendiklerimin bir listesini yapıp ileride yayınlamayı düşünüyorum.
En önemlisini ise sona sakladım! Resim çizin! Histolojide çizmek çok önemli. Burada dikkat edeceğiniz nokta, birinin çizimini kopyala yapıştır yapmaktan ziyade kendi öğrendiklerinizi çizmek ve çizemediklerinizi sormak. İnternetteki örneklerden tabiki yararlanabilirsiniz fakat sonunda çıkan eser, sizin eseriniz olsun.

Umarım keyifli ve verimli bir yıl geçirirsiniz. Sorularınızı ve yorumlarınızı paylaşmaktan lütfen çekinmeyin.

Tekrar görüşmek üzere!

12 yorum:

  1. Çizim konusunda şanslıyım;lys ye çalışırken organeller,amip,paramesyum,kalp,böbrek.. çizerek çalışırdım.Artık dersler başlasın istiyorum.Ev sıkıcı olmaya başladı.Neyse ablam bizlere yardımcı olduğun,deneyimlerini paylaştığın için çok teşekkür ederim.İyi çalışmalar dilerim

    YanıtlaSil
  2. Bir şey soracam. Üniversitede talebelerin lab larda merak ettikleri konularla ilgili araştırma imkanı var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Laboratuvar, çalışma yapmak istediğiniz yeterli donanıma sahip ise ben hiçbir hocanın buna engel olacağını sanmıyorum, aksine desteklerler diye düşünüyorum.

      Sil
  3. Mikrobiyoljiye nasıl çalıştınız? Her gün 3 çeşit bakteri görürken konuları yetişdirebildiniz mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, mikrobiyoloji bir çok tıp öğrencisi için olduğu gibi benim de çok zorlandığım bir dersti. Bilinmesi gereken özellikler birbiriyle karışmaya çok müsait. Ancak ezberlerken mantık çerçevesinde düşünmek bilgilerinizin kalıcı olmasını sağlar. Farklılıklara istisna bilgilere önem verin, RNA virüsleri genellikle sitoplazmada replike olur ama istisnası vardır: İnfluenza, RNA virüsü olmasına rağmen nükleusta replike olur. Bunun gibi. Bir de sürekli tekrar yapmak 5 kere 10 kere okumak yazmak gerekti benim öğrenme sürecimde. Emek olmadan yemek yok :)))

      Sil
  4. Derslerin anlatılış sırası text booklardaki gibi mi

    YanıtlaSil
  5. Blog çok güzel bana çok yardımın oldu teşekkür ederim ☺️

    YanıtlaSil