22 Temmuz 2016 Cuma

Tıp fakültesi tercihi yapılırken dikkat edilmesi gereken 8 önemli husus


1-Tıp fakültesinin eğitim ve sınav “sistemi”
Bu her fakültede aynı değildir. Çoğu fakülteler (YBÜ gibi) komite sistemini kullanırken bazılar ise PDÖ denilen öğrenci odaklı sistemi kullanmaktadır. (OMÜ gibi) Gitmeyi düşündüğünüz üniversitede hangisi var, bunu öğrenmenizde fayda var.

2-Okulun fiziki koşulları
Bunun sizin için ne kadar önemli olduğu özneldir. Okul kampüs içerisinde mi, yerleşkede mi? Spor alanları, dinlenme alanları, kafeteryalar ne durumda?
Elbette sadece “bahçesi güzel” diye bir okul tercih etmezsiniz. Fakat bu konuda ciddi sıkıntıları olan bir okulda okursanız, üniversite atmosferinden biraz uzak kalabilirsiniz.

Eğer imkanınız var ise gideceğiniz okulu gezip kendiniz görmelisiniz.

3-Sosyal imkanlar
Size şuan önemsiz gibi gelebilir. Fakat üniversitede geçirdiğiniz süre boyunca bunun eksikliğini veya artısını hissetmek sizin elinizde. Gideceğiniz okulun sosyal imkanlarını gitmeden araştırmanızı tavsiye ederim.

4-Akademik kadro
Öznel olarak üniversitedeki en önemli, hatta eğitimdeki en önemli unsurun bu olduğu kanaatindeyim.

Fakat size üzülerek söylüyorum, bu konuda “kesin” bilgiye ulaşmanız mümkün değil. Çünkü siz okula girdikten sonra kadro değişebilir. Komik bir örnek olacak ama Yıldırım Beyazıt Üniversitesi’ni araştırırken Doç. Dr. Sinan Canan hocamın televizyon programlarını izlemiştim. Çok etkilenmiş ve okulu tercih ederken bunu göz önünde bulundurmuştum. Fakat ikinci senede kendi kararı ile okulumuzdan ayrılması ile bu kriterim buharlaşıp uçmuş oldu

Şaka bir yana, kadro gerçekten önemlidir. Fakat bunu nokta atışı ile belirlemeniz pek mümkün değildir. Zira sizin beğendiğiniz hoca o okulun kadrosunda olsa bile dersinize başka bir hoca girebilir. Fakat farklı bir bakış açısı olarak şu da göz önünde bulundurulmalı; akademik kariyeri yüksek olan hocalar genellikle Ankara, İstanbul gibi şehirlerde yaşamak ister. İstek ile kastettiğim, çalışmalarını yapabilecekleri elverişli ortamlar genellikle buralardadır. Bu nedenle bu faktörü de göz önünde bulundurmanızı tavsiye ederim. Fakat bu diğer üniversitelerde kötü hocalar olduğu anlamına asla gelmiyor. Bu sadece bir genelleme, ama yine de aklınızda bulunsun.

5-Öğrenci sayısı
Tıp uygulamalı bir alandır. Gruplara bölünerek yapılan çalışmalarda ve laboratuvar derslerinde kişi sayısı çok önemlidir. Bunu lise gibi düşünebilirsiniz. 30 kişilik sınıf ile 15 kişilik sınıfta eğitim gören kişilerin aldıkları verim farklıdır. Bu sebeple gideceğiniz üniversitenin kaç kişi aldığını göz önünde bulundurun. Seneden seneye değişeceği için buraya sayı yazmıyorum.

6-Dil seçimi
Bu konu genelde en az önemsenen konudur. Fakat iyice araştırıp, bilgi alıp, düşünüp kararınızı öyle vermenizi tavsiye ederim. Puanı düşük diye İngilizce tıp yazmanızı, puanı yüksek diye Türkçe tıp yazmanızı (bazı üniversitelerde böyledir) kesinlikle tavsiye etmiyorum.

7- Hastane
Unutmayın! İlk üç sene teorik eğitim, son üç sene pratik eğitim üzerine kurulmuştur. Gideceğiniz fakültenin hastanesi, iyi bir hastane olmalı. Tercih yaparken mutlaka hastanesi nerede, sözleşme vs. durumlarla bu değişecek mi öğrenmelisiniz.

 8-Okuldaki öğrencilerin görüşü
Bir üniversiteyi en iyi öğrencileri değerlendirebilir. Fakat bu kişiden kişiye değişeceğinden mümkünse toplu bir yere yazı bırakın. Örneğin A üniversitesinin Facebook sayfasına, veya Tıp öğrencileri birliği gibi klüp sayfalarına okul ile ilgili öğrenci görüşlerini sorun. Biri okulu çok överken, biri asla gitmemenizi söyleyebilir. Gerekçelerini öğrenip durumu kendi açınızdan değerlendirebilirsiniz.


Son olarak unutmayın, hayatta mutlak “doğru”lar yoktur. Sizin tercihleriniz vardır. Sizi en mutlu edecek tercihi yapmanız dileğiyle…
 
 

 

6 yorum:

  1. Merhabalar.Yazılarınızdan ötürü teşekkür ederim. Sormak istediğim şu, muhtemelen aynı puan aralıklarına sahip olarak tercih de bulunduk. İstanbul Medeniyet Üniversitesi ve Gazi Üniversitesinide araştırdığınızı düşünüyorum. Bu Üniversiteleri klinik ve Erasmus şartları vb olarak değerlendirebilir misiniz bilginiz varsa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, İstanbul'da yaşamak istemediğim için oradaki üniversiteleri araştırmadım. Gazi Ankarada sevileni köklü üniversitelerden. Fakat öğrenci sayısı biraz fazla (Bir amfide 300 kişi civarında) Tercih listemde Gazi İngilizce Tıp'tan sonra YBU yazmıştım bu şekilde oldu. İmkanınız varsa gidip görmenizi tavsiye ederim. Fakat ben okulun sisteminin oturmuşluğu dışında ciddi bir fark göremiyorum. Klinikteki şuan kullanılan Atatürk Eğitim Araştırma Hastanesi gayet iyi durumda. Erasmus da kişisel çabayla alakalı. Üniversiteler arasında pek fark yok, araştırmış biri olarak söylüyorum. :)

      Sil
    2. Aslında 3 bitince geçmeyi düşündüğüm için amfi çok önem taşımıyor. Kliniği merak ediyorum. Öyleyse şöyle sorayım sizin klinik eğitiminde hocalar asistanlar falan ilgileniyor mu mesela hasta geldiğinde size tanıtıyor mu sorular soruyor mu yoksa gidip hocanın yanında pasif bir şekilde mi geçiyor stajlar? Öğrenmek en nihayetinde bizim çabamıza kalıyor ama bunu tetikliyorlar mı bir nebze onu merak ettim. Dediğiniz gibi bir de sistemin oturmuşluğu var aslında birazda bu sağlıyor sanki hocanın öğrenciyle ilgilenmesini..
      Şimdiden teşekkürler :)

      Sil
    3. Açıkçası şuanda hastanede klinik eğitimine geçmediğimden ve diğer üniversitelerde bu eğitimi almadığımdan kesin bir bilgi veremeyeceğim malesef. Ama üst sınıflar, özellikle Atatürk Eğitim Araştırma hastanesindeki hocalardan, iletişimlerinden çok memnun. Ayrıca ben dönem 1 öğrencisiyken bile hastanede hocayla konuşarak ameliyata girmiştim. Ayrıca anjiyo, klinik gözlemi gibi imkanlarım da oldu. Siz isteyin ve çabalayın, hocalar eminim sizi en iyi şekilde teşvik edecek.

      Sil