29 Temmuz 2016 Cuma

LYS'ye nasıl çalıştım?


Merhaba arkadaşlar,

Söz verdiğim gibi bugün 12. Sınıf maceramdan bahsedeceğim. Lys konuları benim bulunduğum yılın müfredatında 11 ve 12. Sınıftan oluşmaktaydı. Anlattığım gibi 11.sınıfta düzenli olarak o senenin konularını öğrenmiştim. 12. Sınıfta da düzenli olarak lys konularına çalışmaya devam ettim. Yazın ygs konularını bitirdiğim için geriye sadece tekrar etmek, bildiklerimi unutmamak ve bol bol deneme çözmek kalmıştı.

12.Sınıftayken bildiğiniz üzere fen lisesine gidiyordum. Fakat okul evime çok uzaktı. Yolda çok zamanım geçiyordu, yoruluyordum. Çıkışta dershaneye gidiyor, oradan çıkışta evde ders çalışmaya devam ediyordum. Bazen deneme oluyordu, eve geliş saatim 9-10’u buluyordu. Ortalama olarak yatış saatim ise gece 2’ydi. Uyandığımda, -yorgunluktan olsa gerek- kemiklerimin acısıyla uyanıyordum. Ve yine aynı şekilde okula gidiyordum.

12. sınıfta bence en önemli şey sabırlı olabilmek, bıkmadan usanmadan çalışabilmek. Çok kez ağladığımı, başaramayacağımı düşündüğümü hatırlıyorum. Hatta babamın “sen iyi tıpları kazanamazsın, kötü tıpları kazanırsın” dediğini hiç unutmam. Bunu duyduğumda ağlaya ağlaya test çözmüştüm. (Hatta fizik testiydi, hala unutmadım.) Ama çözmüştüm ve beni bugünlere getiren o gün pes etmemiş olmamdı.

Aylar bu şekilde geçti, ve ygs geldi. Ygs ye kadar genel olarak deneme çözmüş, yapamadıklarımı öğrenmeye çalışmıştım. Elbette netlerim “tam” değildi, denemeye göre değişiyordu. Fakat artık sınav kapıdaydı. Sınav esnasında ise şunları düşüdüm:

“Elimden geldiğince çalıştım. Yapabildiklerimi yapacak, yapamadıklarımı bırakacağım. Olmuyor diye sınav esnasında üzülmeyeceğim. Yapabildiğim kadar, sonuna kadar çözeceğim.”

 Ve sınav, o dönemde gerçekten zordu. Süresini yetirebilen arkadaşım yoktu. Benim sürem de yetmedi. Sınavda ağlayan oldu mu olmadı mı hatırlamıyorum. Çünkü o esnada adeta kitapçığın içinde yaşıyordum. Kitapçıklar kapandı, yüzler kızardı. Bazı arkadaşları ağlarken gördüm. Bense bir an önce eve gitmenin ve ygs kitaplarımdan kurtulmanın derdindeydim. Çünkü akşama lys çalışmam tüm hızıyla devam edecekti. Öyle de oldu.

Ygs açıklanana kadar, rahat olduğumu hatırlıyorum. Sınav zor olduğunda asla üzülmeyin, zor sınav seçici olur.

Sınav açıklandığında çok önemsemedim. Kitapçığı kapattığımda ygs benim için kapanmıştı çünkü. 8 bininci oldum. Benim için yeterliydi.

Lys döneminde konulara detaylı şekilde çalıştım. Özellikle fen konularına, biyolojiye çok önem verdim. Zaten dönem başında 12. Sınıf konularını düzenli götürmüştüm. Fakat organik kimyayı öğrenmede sıkıntı çektim. Kendi kendime öğrenemeyince özel ders aldım. Hayatımda aldığım ilk özel ders buydu. Ve çok verim aldım. (Yaklaşık 1 haftada bütün organik kimya bitti.) Daha önce özel ders almamış olduğum için gerçekten pişman oldum. İmkanınız varsa iyi bir hocadan özel ders almanızı tavsiye ederim. Yoksa youtube üzerinden konu anlatım videolarını da izleyebilirsiniz. Onları ben genelde yazın, hocalara ulaşamadığım dönemlerde kullanıyordum. Ve çok faydalarını gördüm.

Sonunda matematik sınavı geldi çattı. Artık yorulmuştum ve sınav bir an önce gelsin, bitsin istiyordum. Bütün sene çok yoğun çalıştım. Ve asla ama asla tekrar sınava girmek gibi bir niyetim yoktu. Tıbbı çok istiyordum, fakat asla bu senenin işkencesini tekrar çekmeyecektim. Sınava girdim. Matematik sınavım tam bir fiyaskoydu. Yan sıramda “öylesine” matematik sınavına giren bir arkadaş tek tek şeker paketlerini açıyordu. Ve türev integral sorularını gayet anlamış ve çözüme ulaşmış olmama rağmen bir türlü son sayıyı bulamıyordum. Kimse konuşmuyordu, ama ortamdaki gerginliği hissedebiliyordum. Ve sınav bitti. Aileme sadece matematikten 13 boşum olduğunu, tıp kazanmamı beklememelerini, ama ne olursa olsun tercih yapacağımı söyledim. Hemen eve geldik, ve ben 568 sayfalık bir fizik konu anlatım kitabını elime aldığım gibi en baştan çalışmaya başladım. Bu benim girdiğim son sınav olacaktı. Çözdüğün son fizik kitabı olacaktı. Asla ama asla bir daha bu seneyi yaşamayacaktım.

Nihayet fen sınavı geldi, ve ben elimden geldiğince çözmeye çalıştım. Fizik testi yüzümü güldürdü, kimya testini bitirip saate baktığımda 15 dk da çözdüğümü görünce gözlerime inanamadım, biyoloji sınavında ise dedim ki; aslında kazanabilirim.

Biyolojideki bütün soruları cevaplamıştım. Optiğimi bile kodlamıştım. Kitapçığa göz gezdirip kontrol ediyordum -derken- sınav gözetmeninin 5 dk kaldı demesiyle birden panik olup doğru yaptığım bir soruyu sildim. Son saniyelerde iste başka bir şıkkı işaretledim. O soru, benim bugün Gazi yerine Yıldırım Beyazıt Üniversitesi’ni kazanmamı sağlayan soruydu.

Hayatta çok çalışmaya, azmetmeye inanan bir insanım. Fakat “hayırlısı” demenin önemine de çok inanıyorum.

Umarım gönlünüzden geçen, sizin için en hayırlısıdır.

Görüşmek üzere…

16 yorum:

  1. Azmine ve olgunluğuna hayran kaldım, demek ki hakkında hayırlısı buymuş her zaman basarılarının devamını diliyorum

    YanıtlaSil
  2. Gerçekten bayıldım harika bir insansın artık benim için bff oldun :)) ve bnde fende çok iyiyim senden bunu duymak o kadar motivasyon etti ki beni çünkü matematik iyi değil benim ve sevmiyorum ama biyoloji aşk yaşıyorum resmen umarım senin yolunda ilerlerken hedefin tib çünkü ornek aldığım kişi ise sizsinz :)) ^.^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, umarım istediğiniz sonucu alırsınız :)

      Sil
  3. Paylasim için cook teşekkürler.
    Her bir satirini dikkate alip uygulayacagim.Yolun açık Allah yar ve yardımcın olsun.
    Bu arada gri koçu biliyor musun bilmiyorum ama şu an cogu lys tayfası pes etme modunda iznin olursa yazını orada paylaşmak isterim.Ozellikle benim gb tıp aşkıyla yanıp tutuşan arkadaşlara çok morel olacaktır.Benim gb size denk gelmemiş olabilirler nette.Mutlaka okumalarını isterim bu yazıyı izniniz olursa..����

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, ben teşekkür ederim. Yazının linkini paylaşırsanız hem bunu okumuş hem de diğer yazılara erişebilmiş olur arkadaşlarınız :) Hem de izin almanıza gerek kalmamış olur :) Hassasiyetiniz için ayrıca teşekkür ediyorum, link burada https://tibbiyeligunluk.blogspot.com.tr/2016/07/lysye-nasl-calstm.html

      Sil
  4. Ben de cok teşekkür ederim.
    Seve seve paylaşacağım linkı����

    YanıtlaSil
  5. Merhaba tercih döneminde yerleştirme puanın üniversiten icin yeterli miydi yoksa sıralaman mi tutuyordu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, puanı pek dikkate almadım seneden seneye değiştiği için. Öncelikle isteklerimi göz önünde bulundurdum, daha sonra "puan kıyaslaması" yaparken puana değil sıralamaya baktım. Bu konuda ayrıntılı yazım mevcut. (Bilinçli tercih listesi oluşturmanın ipuçları) http://tibbiyeligunluk.blogspot.com.tr/2016/07/bilincli-tercih-listesi-olusturmann.html

      Sil
  6. Merhaba tercih döneminde yerleştirme puanın üniversiten icin yeterli miydi yoksa sıralaman mi tutuyordu ?

    YanıtlaSil
  7. Benim merak ettigimsaat 2 ye uyumamak sence mantıklı mı?. Ne kadar iyi oldu senin icin? Bide saat 12 de uyuyup saat 4 kalksak uygun olur mu? Ve yazıların icin tesekkur ederim.😆

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, eğer günde 8-10 saat uyuduğunuzda kalan zaman sizin çalışmanıza yetiyorsa tabiki 2'de uyumak mantıklı değil. Ancak benim konularımı yetiştirip yeterli soruyu çözmem için bu gerekiyordu. Ben bu şekilde çalışmasam başaramazdım diye düşünüyorum. Özellikle başlığı "LYS'ye nasıl çalıştım" koydum. Yani kendi çalışmamı anlattım, onu yapın bunu yapın dememeye özen gösterdim. Kendiniz için en verimli olanı siz bilebilirsiniz çünkü. 4'te kalmaya gelince, zamanında denedim ancak hiç mi hiç verim alamadım bu nedenle uygulamadım. Size uygunsa elbette yapbilirsiniz. İyi çalışmalar

      Sil
  8. 12.sinifun baslarindaki deneme sinavlarinizda yaklasik olarak kac puan aldiginizi hatırlıyor musunuz.Yani ortalama hangi araliktaydi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 3,5 sene geçti malesef hiç hatırlamıyorum:(

      Sil
  9. Merhaba, ben 2 yıldır üniversite sınavına hazırlanan, hedefi istanbul üniversitesi diş hekimliği olan bir öğrenciyim. Şimdi YGS ve LYS ye değişiklik olduğundan dolayı 8 ay var yani sınavlar haziranda. Şu ana kadar her dersi yarım yamalak çalıştım ve temelim var. Bu sene tekrar hazırlanma kararını aldığımdan beri sadece YGS matematik konu anlatımlı kitap bitirdim. Fikrini almak istediğim konuysa acaba seneye İÜ diş hekimliğini kazanabilir miyim ? ( sıralaması 14.100 ) ayrıca dershaneyle yıldızım bi türlü barışmadığından dolayı bu sene dershaneye gitmeme kararı aldım ve evde hazırlanıyorum. Fikrin benim için çok önemli çünkü yazılarına göz gezdirdim ve senin gibi insanların fikri benim için çok önemli ve tetikleyici olacaktır. Lütfen yapmamı tavsiye edeceğin şeylerle birlikte sorularıma cevap ver. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Doğukan, öncelikle hedefini belirlediğin icin ve tekrar hazırlandığın icin sınava seni tebrik ederim. Sınav zamanı eksikleri tamamlama açısından yardım almanın önemli oldugunu düşünüyorum. Dershaneyi sevmiyorsan ve gitmek istemiyorsan sana git demem ancak en azından yapamadığın ve çok zamanını alan konularda bir öğretmenden yardım alman sana cok faydalı olacaktır diye düşünüyorum. Şuan hiçbirimiz şu okulu kazanırsın bunu kazanamazsın diyemeyiz cünkü bu sadece sana bağlı bir faktör değil sınava giren diğer öğrencilerin durumu da önemli. Benim tavsiyem buna odaklanma. Elinden gelenin en iyisini yapmaya odaklan. Puanı cıkıncaya kadar kimse sonucu tahmin edemiyor, bunu daha önceki deneyimlerinden de görmüssündür diye düsünüyorum. Umarım dileğin gerçekleşir. İyi çalısmalar :)

      Sil